Sandvika Storsenter

Ökade shoppingupplevelsen

Skickligt utförd skyltning och wayfinding säkerställer shoppingupplevelsen och möjliggör att det går snabbt och enkelt att förflytta sig från plats till plats. 

Analog och digital wayfinding
En viktig faktor när det kommer till att öka kundupplevelsen i ett köpcentrum är att se till att besökaren snabbt, enkelt och intuitivt hittar vad han eller hon letar efter. Detta kan vara en utmaning för både små men framförallt för stora och komplexa köpcentrum. I kommersiella miljöer behöver digital wayfinding och analoga skyltlösningar samverka för att skapa ett kundvänligt navigationskoncept. 

– Digital wayfinding har använts i många år med varierad framgång. Det har ofta varit mer fokus på att "hoppa på den digitala vågen" än att se till att besökarnas behov analyseras, bearbetas och implementeras, säger Kristin Eide, chef för Digital Signage hos BrandFactory Norge.

Digital wayfinding
Vi fick i uppdrag av Olav Thon-koncernen att hitta en lösning som kunde hjälpa besökaren att navigera snabbt, enkelt och intuitivt i köpcentrum av alla storlekar via wayfinding, centrumets webbplats och via mobil.

Information kring hyresgäster och kartor skulle enkelt kunna uppdateras med endast en knapptryckning och därmed ändras på alla medier samtidigt för att spara tid och att minska risken för fel.

Vi valdes som partner p.g.a. av vår långa erfarenhet och expertis inom profilering av bland annat köpcentrum. I nära samarbete med Olav Thon-koncernen, Sandvika Storsenter och mjukvaruleverantören Media Vision Group AB utvecklade vi en tjänst som svarade upp emot kraven.

Intuitiv wayfinding med mobil integration
Sandvika Storcenter är ett av Norges största köpcentrum och blev därför en perfekt kandidat för detta projekt.

Tillsammans kom vi fram till en kartlösning som är enkel, intuitiv och snabb. Menyn ger en bra översikt över butiker, restauranger och hälso- och sjukvård samt genvägar till andra tjänster som toaletter, kundservice, pick-up-punkt, bankomat m.m. Genom möjligheten att integrera appar för både flygplan, bussar, tåg, turistinformation etc. får besökare hjälp med att hitta vägen både i centrum och utanför. De kan också få uppdateringar i realtid på tidtabeller om så önskas. Kartan får du direkt i din smartphone via QR-kod eller sms. 

Allt förpackat i en exklusiv möbel i polerad svart komposit.

"VI ÄR MYCKET NÖJDA MED DEN NYA DIGITALA KARTLÖSNINGEN FÖR SANDVIKA STORSENTER SOM LEVERERATS AV BRANDFACTORY."

"Vi är mycket nöjda med den nya digitala kartlösningen för Sandvika Storsenter som levererats av BrandFactory. Trots centrumets komplexa byggnad underlättar tjänsten för besökaren att snabbt och enkelt hitta det den söker. Besökaren kan också få rutten på sms, vilket har varit en viktigt bit att få på plats. Om du inte kommer ihåg vägen från wayfindern så har du den på din mobil. Det innebär också att vi kan placera ut färre wayfinders då besökaren enkelt hittar ändå. Vi är väldigt belåtna med både samarbetet och resultatet"

– Kjersti Brundtland Stople, Markedskoordinator Sandvika Storcenter

Analoga lösningar
För att säkerställa snabb navigering i köpcentrumet hjälpte vi dem även med övrig analog skyltning, som olika informations och hänvisningsskyltar. För att förhöja känslan i köpcentrumet och ge ett mer exklusivt utseende folierade vi även deras ytor med en folie som återskapar effekten av ett naturligt material. Ytan blir mycket tålig och hållbar.

Resultat
Med vår expertis inom både analog och digital skyltning kunde vi hitta optimala lösningar samtidigt som hela processen blev mycket förenklad för vår kund.

Resultatet blev ett lättnavigerat shoppingcentrum med ett enhetligt, exklusivt uttryck.

Vill du också stärka er shoppingupplevelse?