HSB

EFFEKTIV VARUMÄRKES-KOMMUNIKATION

Uppdrag

HSB är ett starkt och välkänt varumärke, de planerar, finansierar, bygger och förvaltar bostäder över hela Sverige. HSB har länge varit duktiga på att berätta om sig själva i tryckt format. På de platser där de fysiskt möter sina kunder har de själva upplevt att de inte riktigt har hängt med i utvecklingen, den befintliga kommunikationen gjorde inte varumärket rättvisa.

Vår lösning

BrandFactory tog därför ett helhetsgrepp kring deras kommunikation på fysisk plats. Det började med att vi tog fram ett helt nytt koncept för deras huvudkontor på Fleminggatan i Stockholm, ett koncept som enkelt skulle kunna tas vidare till övriga kontor runt om i landet. Vi ville skapa ett modernt kommunikationskoncept i ett perfekt samspel mellan digital och tryckt kommunikation och ge HSB förutsättningarna att kommunicera relevant med ständigt aktuell information.

Vi har hjälpt HSB hela vägen, från idé till leverans.

"När vi fick se presentationen med före- och efter-bilder tyckte alla berörda inom HSB att det där ville vi självklart ha säger Angelica. Vi hade inte själva tänkt på hur vi skulle kunna använda oss av digital kommunikation men när vi såg BF´s tankar och idéer så kändes det klockrent. Modernt och digitalt. Precis som vi vill uppfattas."

ANGELICA SANDGREN, VARUMÄRKESANSVARIG PÅ HSB

Bygga upp från grunden

Vår byrå Creative började med att ta in de ytor som HSB förfogar över i 3D för att enkelt kunna testa, skissa och visualisera. Vi rensade ut och skapade nya relevanta ytor med målet att tydliggöra HSB´s varumärkeskommunikation.

Vi tog bort alla gamla och olika varianter av logotyper och satte upp de aktuella. För att tydligt och effektfullt markera var HSB´s kontor börjar och slutar satte vi upp en tryckt frostad folie med diodbelysning i fönstret. För att ytterligare markera huvudkontoret sattes flaggor upp, vilket ger ett pampigt och mer levande intryck.

Ägarskap över sina ytor

Det första intrycket var rörigt, gamla skyltar med olika loggor från olika epoker som inte längre gällde. Det var svårt att särskilja HSB från konkurrenter som ligger vägg i vägg samt att avgöra var HSB egentligen börjar och slutar. Vi ville ge HSB möjligheten att ta ägarskap över sina ytor.

KOMMUNIKATION PÅ FYSISK PLATS

Vi kompletterade stora delar av den analoga kommunikationen med digitala ytor, då ges möjligheten till relevant och ständig uppdaterad information om prospekt, varvat med inspirerande och varumärkeshöjande kommunikation för att locka in besökare.