141 000 biljetter sålda till turnén 2018 varav 60 000 till Friends Arena. Att följa upp förra årets succé innebar en utmaning i att ta melodifestivalturnéns kommunikationskoncept ännu längre, för 8:e året i rad.
Att förenkla för att nå fram. I arbetet med kommunikationskonceptet för 2018 grundlades visionen om att förenkla kommunikationen och på så sätt förkorta tiden för att nå fram med budskapet. ”Upplev turnén på plats i de lokala arenorna” har varit den lokala förankringen och copyn i all kommunikation under föregående år. Inför 2018 använder vi istället det korta budskapet ”Upplev Melodifestivalen 2018”.
Jamie Perry, Head of Project Management/Project Director Live Nation
Kronan i logotypen har förenklats och stiliserats till en linjerad 3d form som i det rörliga animeras likt strålkastare/laser för att till slut sammanstråla och bilda kronan. Kronan visas också alltid utfallande och blir därmed mer en del utav hela motivet och budskapet därmed klarare.
Motivet förstärks utav filmer och bilder på färgad rök som sprutas in på scenen fyllt med skimrande glitter i de klara melodifestivalfärgerna. Det hela ger en känsla att festen strax skall börja och man bör vara med på plats för största möjliga upplevelse. Kampanjen syntes i all media och framförallt satsades det stort i de digitala kanalerna där vi i år även jobbade med film och animationer för att just framhäva upplevelsen på plats.