SE

Kommunikationskonceptet för Melodifestivalen

Melodifestivalen

Inspiration utifrån värdeord

För sjunde året i rad togs årets kommunikationskoncept för Melodifestivalen fram av BrandFactory med utgångspunkt från SvT:s värdeord Värme, Glädje, Spänning och Mod. Utmaningen var att förstärka värdeordet Mod i marknadsföringen utan att tappa den grundläggande känslan utav Melodifestivalen och dess andra värden.

Låt oss berätta mer

Jessica  Ramkloo

Jessica Ramkloo

Project Manager

+46 10 212 22 51 jessica.ramkloo@brandfactory.se

Inspireras och placera melodifestivalen i en annan kontext

Vi ville utmana Live Nation och SvT om vad Melodifestivalen är, hur den ser ut och uppfattas. Det är väldigt enkelt att hamna i en färgglad värld eller i en massa förutfattade meningar vad som är Melodifestivalen och vi har i år tittat ut över färgtrender och framförallt andra branscher för att inspireras och placera melodifestivalen i en annan kontext, eller kanske mer nutida.

"Ett kommunikationsskoncept som lyckats förmedla en känsla för live-evenamanget"

"Genom vårt 7-åriga samarbete visar BrandFactory stor förståelse för uppdraget, är lyhörda för Live Nations önskemål och samtidigt visar en kreativ höjd. Resultatet är ett kommunikationskoncept skapat av BrandFactory som lyckats förmedla en känsla för live-evenemanget och samtidigt tagit hänsyn till SVT:s värdeord som ska genomsyra all kommunikation kring Melodifestivalen."

Jamie Perry, Head of Project Management/Project Director på Live Nation.

Kompetenser i bruk

En känsla av att något är på väg att hända...

SAMMANFATTNING AV KAMPANJEN

Om man lyssnar på till exempel musiken som spelas under festivalen så inser man att en transformation skett mot en modernare och mer aktuell musikstil som bland annat återfinns på topplistorna och att en generationsväxling pågår även i Melodifestivalen. Detta måste också synas och speglas i kampanjen.

Vi fastnade för ett mörkare och jordigare färgval som tillsammans med grafiken visar på en rörelse, kraft, spänning och värme vilket också bildar en pulserande känsla, precis som den som är på arenan sekunden innan showen drar igång. Kontrasten med det pulserande neonljuset gör att vi även förstärker associationen ”Ljuset i mörkret” som melodifestivalen alltid kallas för.

Det ska förstärka den stora förväntan som finns på festivalen, det är ju en föreställning utan artister vid biljettsläppet men säljer ändå för fullt. Det ska ge en känsla av att något är på väg att hända, att nu sätter det igång och spänningen är hög.

Vi kommunicerar även i år med den lokala uppmaningen att ”Uppleva Melodifestivalen på sin arena” för att framhäva den unika upplevelsen som detta är och som alltid slår alla andra nöjesindex i Sverige bland besökarna.

Kampanjen syntes i all media, framförallt stort i de digitala där vi i år även jobbade med filmklipp i de sociala medierna för att just framhäva upplevelsen på plats.

  • BrandFactory-koncernen går samman under ett namn

    Nyhet

    Sveriges och Nordens största varumärke inom visuell kommunikation lanserar under september 2017 det nya varumärket BrandFactory fullt ut.
  • Hur vi gör det är lika viktigt som vad vi gör

    Miljö och CSR

    BrandFactory är per definition ett miljömedvetet företag. Det är mycket viktigt för oss att ta ansvar för hållbarhet, kvalitet och miljö.
 ? 
Behöver du hjälp?